Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2017

Δημήτρης Χορν - Βιογραφικό Σημείωμα Σε Πρώτο Πρόσωπο & Ένα Σπάνιο Ηχητικό Ντοκουμέντο

"Γεννήθηκα το 1921, στις 9 Μαρτίου, στην Αθήνα. Ο πατέρας μου λεγόταν Παντελής και η μητέρα μου Ευτέρπη. Έχω έναν αδελφό, τον Γιάννη, δέκα χρόνια μεγαλύτερό μου. Εγώ ήρθα στη ζωή μετά το θάνατο του μοναδικού κοριτσιού που είχαν οι γονείς μου, της Νανάς. Ο Γιάννης και η Νανά είχαν διαφορά ενός έτους. Όταν πέθανε η Νανά σε ηλικία επτά ετών, ο πατέρας και η μητέρα θέλησαν να την αντικαταστήσουν. Περίμεναν λοιπόν ότι το παιδί που θα 'ρθει θα είναι κορίτσι. Δυστυχώς δεν ήταν. Ήμουν εγώ!"
"Από τα έξι μου χρόνια και μετά δεν μπορώ να θυμηθώ τον εαυτό μου να μην είναι ερωτευμένος, δηλαδή συγκινημένος με κάποιο πρόσωπο. Θα 'λεγα πως ήμουν ερωτευμένος με τον έρωτα...Ενώ δηλαδή ήμουν ένα πολύ κεφάτο παιδί, ξαφνικά μελαγχολούσα φοβερά κι έγραφα θλιμμένα ποιήματα. Με μελαγχολούσαν αυτοί οι έρωτες...Ή η ζωή".
"Πολλοί με ρωτούν αν το Χορν είναι το πραγματικό μου όνομα ή αν είναι ψευδώνυμο. Ομολογώ ότι αυτή η ερώτηση μ' έχει πολύ ταλαιπωρήσει. Είναι όμως φυσικό να γεννιέται αυτή η απορία στους ανθρώπους αφού το όνομα Χορν δε μοιάζει καθόλου ελληνικό. Ναι, η καταγωγή μου από τη μεριά του πατέρα μου δεν είναι ελληνική. Ο παππούς μου ήταν Αυστριακός. Οι Χορν δεν είμαστε από τους Βαυαρούς που ήρθαν με τον Όθωνα. Ο πατέρας του πατέρα μου ήρθε πολύ αργότερα στην Ελλάδα. Ερωτεύτηκε τη γιαγιά μου, βέρα Ελληνοπούλα, και την παντρεύτηκε. Τα πρώτα χρόνια μετά το γάμο τους έζησαν στην Τεργέστη. Εκεί γεννήθηκαν ο πατέρας μου και ο αδελφός του".
Η Δραματική Σχολή του Εθνικού
"Όταν ήμουν δεκατεσσάρων χρονών, στο θερινό θέατρο Παρκ της οδού Χέυδεν όπου ήταν εγκατεστημένος ο θίασος της μεγάλης Μαρίκας, ανέβασαν τη "Μαμά Κολιμπρί" του Μπατάιγ. Το έργο ήθελε κι ένα νέο της τότε ηλικίας μου και πήγα. Αυτή μάλιστα η εμφάνισή μου ενίσχυσε αφάνταστα τη διάθεση που είχα ήδη αρχίσει να έχω αναφορικά με το θέατρο. Και θα μου μείνει αξέχαστη αυτή η πρώτη μου επικοινωνία από τη σκηνή με το κοινό".
"Ευτύχησα να έχω σπουδαίους δασκάλους. Τον Παπαγεωργίου, τον Βεάκη, τον Μουζενίδη, αλλά κυρίως τον Ροντήρη στον οποίο χρωστάω πάρα πολλά και πάνω απ' όλα το φανατισμό μου. Αν δε φανατιστείς στα νιάτα σου, αν δεν πιστέψεις δηλαδή μ' όλη σου την ψυχή σ' αυτό που διάλεξες και σ' αυτόν που σε καθοδηγεί, δεν κάνεις τίποτα ουσιαστικά".
"Το '45 πήγαμε τουρνέ θίασος Μανωλίδου - Αρώνη - Χορν. Χάλασε κόσμο! Η Αίγυπτος τότε ήταν χίλιες και μία νύχτες. Μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, πλούτος, βαμβάκια, πάμπλουτοι! Βασιλιάδες! Έπαιξα Άμλετ στην Κύπρο και στην Αίγυπτο. Εξετάζοντας αναδρομικά τον εαυτό μου, με κάνει να μη λαχταρώ να επαναλάβω το ρόλο. Δεν ξανάπαιξα Άμλετ γιατί ο φόβος έφερε την αποστροφή. Και η αποστροφή την αδιαφορία. Δε θέλω πια να ξαναπαίξω Άμλετ. Ύστερα, έχω δει 4-5 εξαίσιες ερμηνείες του. Τι παραπάνω θα μπορούσα να προσθέσω;"
Η Λαμπέτη και η Οδός Ονείρων
"Στα 1952 είχα μόλις γυρίσει από την Αμερική. Ο Γιώργος Παππάς είχε ήδη κλείσει συμφωνία με την Έλλη Λαμπέτη και οι δύο μαζί μου είπαν ν' αποτελέσουμε ένα καλλιτεχνικό τρίπτυχο. Δέχθηκα με ξεχωριστή ικανοποίηση και η συνεργασία εκείνη, που βασίστηκε σε μιαν αληθινά έξοχη θεατρική συνεννόηση, κράτησε τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Με την Έλλη παίζαμε μαζί σε κάτι μουσικές κωμωδίες στο Ρεξ στην Κατοχή. Ήταν μαθήτρια σε μια δραματική σχολή που είχε φτιάξει η Κοτοπούλη. Υπήρχε μια αντιπάθεια μεταξύ της Έλλης Λαμπέτη και εμού, ελεεινή. Δεν μπορούσε να υποφέρει ο ένας τον άλλον. Ξέρετε τι λένε οι Γάλλοι, ότι το μίσος από τον έρωτα απέχει ένα βήμα".


Ο Δημήτρης Χορν διαβάζει τα "Σονέτα" της Αγάπης Μολυβιάτη-Βενέζη

Η Αγάπη Μολυβιάτη-Βενέζη γεννήθηκε το 1900 στο Αϊβαλί (Κυδωνιές της Μικράς Ασίας) και πέθανε το 1995 στην Αθήνα. Ήταν μια από τις πέντε κόρες του Μιχαήλ και της Βασιλικής Μέλλου-Βενέζη. Αμέσως μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή (Σεπτέμβριος 1922), η οικογένεια Βενέζη κατέφυγε στη Μυτιλήνη. Σύζυγος του Κυδωνιάτη Γεωργίου Μολυβιάτη, η Αγάπη Μολυβιάτη-Βενέζη απέκτησε δυο γιους, τον Πέτρο - μετέπειτα Υπουργό Εξωτερικών -  και τον Αντώνη. Παράλληλα συνέχισε την λαμπρή πορεία της ως ποιήτρια και λογοτέχνις. Το 1976 εξέδωσε την πρώτη της ποιητική συλλογή "Το πρόσωπο της ζωής" και δυο χρόνια αργότερα τα "Σονέτα" για τα οποία απέσπασε εξαιρετικές κριτικές από κορυφαίους ποιητές και λογοτέχνες της εποχής. Το 1981 εξέδωσε "Το χρονικό των δέκα ημερών" το οποίο έλαβε το Α' Βραβείο Ειρήνης και Φιλίας Αμπντί Ιπεκτσί και το Α' Βραβείο Εστίας Νέας Σμύρνης.

2 σχόλια:

  1. Όμορφες εξομολογήσεις από έναν μεγάλο άνθρωπο της τέχνης. Την καλησπέρα μου Μαργαρίτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή